آشنایی با مراحل اخذ استاندارد آسانسور به افراد کمک میکند تا مسیر تضمین ایمنی کاربران از سیستم بالابر را به راحتی طی کنند. با توجه به اینکه سیستم بالابر در انواع متفاوت، با کاربرد جابهجایی کالا یا افراد در طبقات مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند بخشی ضروری از یک سازه ساختمانی باشد. به همین خاطر در انواع ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی و کارگاهی، میتوان شکلهای متفاوتی از این نوع بالابر را مشاهده کرد. در چنین شرایطی، لحاظ فاکتورهای امنیتی و توجه به استانداردهای مطرح، میتواند تا حد زیادی خیال افراد را نسبت به عملکرد کلی دستگاه راحت کند. از این رو در ادامه این مطلب قصد داریم به ارائه توضیحات کاملی در خصوص مراحل اخذ استاندارد آسانسور و چیستی این گواهی بپردازیم تا علاوه بر بررسی روش ساده صدور گواهی استاندارد آسانسور، شما را با دلایل لزوم آن آشنا سازیم.
بیشتر بدانید : استاندارد ادواری آسانسور
مراحل اخذ استاندارد آسانسور
ساختمانهای مختلف با طبقات بالا و در نتیجه برخورداری از سیستم بالابر، جهت تضمین ایمنی ساکنان و افرادی که در آن رفتوآمد دارند، نیاز به برخورداری از گواهی استاندارد آسانسور خواهند داشت. این گواهی میتواند از جنبههای مختلف، عملکرد و ایمنی آسانسور را مورد بررسی قرار دهد؛ به همین خاطر جزء یکی از ضروریترین مراحل دریافت پایان کار ساختمان به شمار میرود. با این حال باید در نظر داشته باشید که برای صدور این گواهی، فاکتورهای ویژهای تحت عنوان شرایط دریافت گواهی استاندارد آسانسور مطرح میشوند. در ادامه مراحل اخذ استاندارد آسانسور به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته شده است:
1.عقد قرارداد با شرکت نصب و مونتاژ آسانسور
در قدم اول لازم است با یک شرکت معتبر که مجوز طراحی و نصب آسانسور دارد، قرارداد ببندید. توجه داشته باشید که شرکتی که انتخاب میکنید، تحت نظارت سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت کند.
2.دریافت تأییدیه نقشه و طراحی آسانسور
سازمان استاندارد جهت صدور گواهی استاندارد آسانسور، نیاز به تایید شرکت بازرسی معتبر نسبت به نقشهها و طراحی آسانسور دارد. در نتیجه شرکت بازرسی که انتخاب میکنید، خود باید مورد تایید سازمان استاندارد باشد.
3.نصب آسانسور
ریلگذاری و چاهک آسانسور، نصب کابین آسانسور، دربها، سیمکشی و تابلو فرمان اسانسور، تنظیمات و راهاندازی اولیه، جزء مراحل نصب آسانسور هستند که باید با توجه به استانداردهای مطرح در این زمینه اجرا شده و مطابق قوانین و مقررات باشند.
4.بازرسی اولیه و تستهای فنی
پس از اینکه آسانسور نصب شد، نوبت به بازرسی اولیه خواهد رسید. در این راستا، بررسی عملکرد آسانسور در زمینههایی چون، تست سقوط اضطراری، تست ترمز و سرعت، بررسی سیستمهای ایمنی و برق صورت خواهد گرفت.
5.اخذ تأییدیه ایمنی و استاندارد اولیه
در نهایت پس از اینکه آسانسور از جنبههای مختلف مورد بررسی و تایید سازمان استاندارد آسانسور قرار گرفت، میتوان برای اخذ تاییدیه ایمنی و استاندارد اولیه اقدام نمود. لازم به ذکر است که دریافت این تاییدیه جهت دریافت پایان کار ساختمان ضروری است.
6.انجام سرویس و نگهداری دورهای
در آخر بعد از اینکه گواهی استاندارد آسانسور را دریافت نمودید، نوبت به بستن قرارداد با یک شرکت معتبر میرسد تا به طور دورهای خدماتی جهت بررسی و سرویس آسانسور ارائه دهد.
به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که سازمان استاندارد آسانسور به طور سالانه گواهی را تمدید میکند. در نتیجه لازم است سیستم بالابر توسط شرکت بازرسی مورد تایید سازمان استاندارد، بررسی شده و گواهی ایمنی تمدید شود.
بیشتر بدانید و مطالعه کنید : خرابی آسانسور
نحوه گرفتن مجوز آسانسور
با توجه به آنچه در خصوص مراحل اخذ استاندارد آسانسور گفته شد، باید در نظر داشته باشید که این مجوز در صورت رعایت نکات ایمنی و به کارگیری قطعات باکیفیت در عین نصب اصولی صادر میشود. از طرفی این گواهی برای اعتبار و تمدید، نیاز به بررسی دورهای آسانسور را تعریف میکند.
استاندارد آسانسور چیست؟
استاندارد آسانسور نوعی گواهی ایمنی صادر شده توسط سازمان استاندارد بوده که خیال افراد را از بابت نحوه عملکرد آسانسور، کیفیت قطعات آن و امنیت کلی آسانسور راحت میکند. این مجوز علاوه بر اینکه در راستای تضمین امنیت کاربران ضروری است، از نظر فنی جهت دریافت پایان کار ساختمان ضروری خواهد بود.
استاندارد آسانسور چه مواردی را شامل میشود؟
-ایمنی کاربران و تجهیزات با برخورداری از سنسورهای تشخیص مانع برای درها، سیستمهای اضطراری مثل ترمز ایمنی و زنگ هشدار و سیستم ارتباط اضطراری برای مواقع گیر کردن افراد
-ساختار و نصب آسانسور با بررسی کیفیت و استحکام کابین، درها و دیوارههای آسانسور در کنار رعایت استانداردهای مربوط به چاه آسانسور، وزن و ظرفیت مجاز
-عملکرد موتور، کابلها و قطعات مکانیکی، شامل روغن آسانسور و کاهش اصطکاک برای افزایش طول عمر قطعات به همراه کنترل کیفیت موتور، ترمز و دیگر قطعات حیاتی
-عملکرد و سیستمهای کنترلی مانند دقت در توقف همسطح با طبقات و نیز سیستم کنترل سرعت برای جلوگیری از سقوط یا حرکت ناگهانی
-برخورداری از علائم و دستورالعملهای ایمنی، شامل نصب برچسب ظرفیت مجاز داخل کابین، بهکارگیری علائم هشداردهنده برای خطرات احتمالی و همچنین قرار دادن دستورالعمل استفاده و شماره تماس اضطراری
سامانه استاندارد آسانسور
سامانه استاندارد آسانسور، شرایط و الزامات مربوط به صدور گواهی استاندارد آسانسور را در اختیار شما قرار میدهد. در نتیجه به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، روی عبارت سامانه استاندارد آسانسور کلیک کنید و با ثبتنام در سایت، شرایط را مورد بررسی قرار دهید.
سوالات متداول:
1.چه سازمان یا نهادی مسئول صدور استاندارد آسانسور است؟
در ایران سازمان ملی استاندارد ایران (ISIRI) مسئول تدوین و اجرای استانداردهای آسانسور است.
2.آیا گواهی استاندارد شامل بررسی قطعات مکانیکی و الکترونیکی است؟
بله هر دو بخش مکانیکی و الکترونیکی در تستهای استاندارد بررسی میشوند تا آسانسور ایمن و قابل اعتماد باشد. از این رو موتور و گیربکس، سیم بکسل و قرقرهها، ضربهگیرها، ترمز اضطراری، ریلهای راهنما و درهای کابین و طبقات به عنوان بخشهای مکانیکی و تابلو فرمان آسانسور، برق اضطراری، سنسور ایمنی درب، سیستم ایمنی برقی و سیستمهای هشداردهنده، به عنوان بخش الکترونیکی، در راستای ارائه گواهی استاندارد آسانسور مورد برسی قرار گرفته میشوند.
3.چه مدارکی برای درخواست استاندارد آسانسور مورد نیاز است؟
- مدارک فنی و اجرایی، شامل نقشههای فنی آسانسور، برگههای تأییدیه و گواهی اصالت قطعات از شرکتهای تولیدکننده و مشخصات فنی قطعات
- مدارک مربوط به ساختمان و نصب آسانسور، شامل پروانه ساختمان، نقشه معماری چاهک و موتورخانه و نیز گزارش اجرای آسانسور از شرکت نصاب
- مدارک مالک یا بهرهبردار، شامل کپی کارت ملی و شناسنامه مالک یا نماینده قانونی، قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با شرکت معتبر، فرم درخواست بازرسی و صدور گواهی استاندارد
- مدارک مربوط به آزمایش و بازرسی، شامل گزارش تست و بازرسی فنی اولیه و برگه تأیید تستهای ایمنی و عملکرد آسانسور